Een onverwachte bijeenkomst

3 september 2016 - Nsoatre, Ghana

Vrijdagochtend besloten Kaylee en ik om eens een wandeling in de omgeving te gaan maken. Een keer de hele andere kant op.

Onderweg kwamen we onwijs veel mensen tegen en hoorden we dan ook regelmatig onze nieuwe naam : bruni (als het zo geschreven wordt?). Dit betekend niets meer dan een blank persoon. Grappige is, dat ik me er ook op aangesproken voel dus kijk ik wie dat naar me roept. Meestal zijn het kleine kindjes dus zwaai ik even.

Kaylee en ik liepen met onze camera’s. Ook dat is een hele belevenis, iedereen wilt wel even op de foto! Ik vind het leuk dat we zoveel aanspraak hebben tijdens een wandeling :)

Tijdens een rondleiding die we eerder hebben gekregen van één van de weeskinderen, zijn we lang het paleis gelopen. Hier wonen de ‘King and Queen’ (voor ons is dat denk ik hetzelfde als burgemeester). Er was toen niemand aanwezig. Dit keer gingen we weer kijken en de poorten stonden open. Een mevrouw liep met ons mee en vertelde dat we naar binnen mochten. En daar zaten me toch een hoop mensen! Iedereen, echt iedereen, zijn we langs gegaan en een hand gegeven. Daarna konden we plaats nemen en werd de bijeenkomst al vrij snel gestart.

Het is dus zo, dat er elke eerste vrijdag van de maand een vergadering wordt gehouden door de gemeenteraad van Nsoatre. Puur toeval dus, dat wij hierbij aanwezig waren! We zaten naast een Ghanees die goed Engels sprak, hij vroeg wie we waren en waar we verblijven. Nadat we dit hadden verteld moesten we gaan staan zodat hij ons kon voorstellen aan de gemeenteraad. Lekker onverwachts allemaal, maar wel leuk!

En we zaten daar maar.. en maar wachten..

Het duurde ongelofelijk lang, maar ineens opstaan en weglopen vonden we ook zo gek. Dus vroeg ik aan onze vertaler of het goed was dat wij weer gingen. Opnieuw moesten wij gaan staan en vertelde hij dat wij weer gingen. We werden vriendelijk uitgezwaaid.

En toen, eenmaal terug in ons verblijf, was het al 13:30 uur!

Dat was me wel een ochtend.. middag..

1. Margreet:
    4 september 2016
    Ziet er wel heel chique uit daar zeg! Heerlijk he, gewoon gaan wandelen en genieten, verrassend wat er dan kan gebeuren....enjoy Afrika....jullie zijn het echt aan het ontdekken! Superleuk! En goed opgepakt jullie eerste week! Nog veel weken te gaan.....liefs!
  2. Jantiene:
    4 september 2016
    Wat ontzettend leuk meiden wat jullie allemaal beleven. Jullie konden dan niet meteen beginnen met jullie stage maar dat betekent wel dat jullie van alles kunnen gaan zien,bezoeken en beleven in de tussentijd. Leuk om jullie zo te kunnen volgen.
    Groetjes Jantiene xx
  3. Ineke:
    4 september 2016
    Wat een leuk verhaal, en wat tof omdat mee te maken!!
    Wat een mooi 'paleis' !!