Schoonmaakweek

8 september 2016 - Nsoatre, Ghana

Maandagmiddag zijn Kaylee en ik begonnen met het schoonmaken van Oma’s Dining Hall. Vanaf volgende week dinsdag komen de kinderen van de Day Care hier namelijk weer ontbijten en lunchen.

Alle bankjes en tafeltjes stonden door elkaar heen, met onwijs veel stof en spinnenwebben. Met een doekje en een sopje zijn Kay en ik elk bankje en tafeltje afgegaan. Ik geloof dat ik een deel van mijn grootste angst (spinnen) nu toch wel heb overwonnen..

Één kant van de Dining Hall hadden we nu schoon dus besloten we om de schone spullen aan de ‘vieze’ kant te zetten zodat we konden vegen en dweilen. Gelukkig hangen er ventilatoren aan het plafond, dus met 10 minuutjes was het alweer droog.

Voor de maandag vonden we het wel goed zo.

Dinsdagochtend zijn we weer vrolijk verder gegaan. Voor de tweede keer een dweil er doorheen zodat al het grond van de vloer kwam. Nadat het droog was hebben we de tafeltjes en bankjes gesorteerd (zo autistisch waren we wel) terug geplaatst. Nu was de ene kant helemaal af!

Het verschil was toch aardig goed te merken, de schone en vieze kant van de ruimte.

Bij de andere kant precies hetzelfde gedaan, met een doekje en een sopje zijn we opnieuw alle tafeltjes en bankjes afgegaan. Maar aan deze kant staat ook nog een speeltoestel. Ook deze kon wel een schoon doekje gebruiken, hij lijkt weer als nieuw! Nadat alles was verplaatst konden we weer vegen en dweilen (ja ja ook 2x gedaan).

Aangezien we toch al in de schoonmaak routine zaten hebben we ’s avonds de ventilatoren in ons verblijf schoongemaakt. Weer iets om te doen :)

Woensdag gingen we de servieskast opruimen. Er staan namelijk heel veel borden en bekers in. Toen hebben we ook gelijk kennisgemaakt met de familie kakkerlak. Ehm ja, dat was nog een hele onderneming dus! Zie maar eens alles schoon te krijgen zonder op de tafels te springen van walging..

Dankzij de stalen angst van iemand uit het kindertehuis konden we gelukkig alles schoonmaken! Maar het was nou niet echt een pretje..

Kaylee zag die dag verder alles aan voor een kakkerlak. Of het nou los of vast zat.

En toen was het nog niet voorbij...

's Avonds rond 22:00 deed ik de badkamerdeur open en zag ik al iets wegrennen. Yep, kakkerlak was weer op bezoek! Maar wat bleek, de spray hadden we in de dining hall laten staan. In m'n pyjama naar buiten (voor die beesten doe ik de gekste dingen) en de spray gehaald. Zo heldhaftig als ik ben stond ik vanaf het bed in de badkamer te sprayen. Voor de zekerheid hebben we maar een grote beker over 'm heengezet.

Donderdagochtend geloof het of niet, kakkerlak 2 was z'n maatje kwijt want die zat gezellig in de keuken te wachten. Om 07:00uur!! Weer in m'n pyjama naar buiten gegaan en iemand van het kindertehuis gehaald. Want ja, je pakt 'm toch gewoon met 't handje op en gooit het beestje naar buiten...

Waarschijnlijk zijn de kakkerlakken met ons meegegaan nadat we de servieskast hebben opgeruimd, want in al die tijd dat we hier zitten hadden we er nog geen één gezien.

Gelukkig is ons verblijf even grondig schoongemaakt!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Mechteld:
    8 september 2016
    Nou ja 1 ding heb je dus aardig onder de knie SCHoonmaken!
  2. Petra:
    9 september 2016
    Jullie zijn goed bezig. Leuk om het verslag te lezen. En kakkerlakken: ik denk altijd maar: het zijn gewoon grote torren. Anders word ik ook gillend gek!
  3. Margreet:
    9 september 2016
    Haha...Femke...zo leuk om te lezen! Wat zijn jullie goed bezig! Heerlijk voor de kids als ze straks in zo'n schoon huis terecht komen! Jullie kijken er vast erg naar uit! Ik ben heel benieuwd naar het vervolg....liefs!
  4. An:
    16 september 2016
    Ha die Fem!
    Wat kun jij mooi vertellen zeg! Kun je geen kleuterjuf worden, hi hi!
    Ik geniet van je verhalen, blijven schrijven hoor!
    Dikke knuffel, An