Waar ga ik heen en wat ga ik doen?

17 augustus 2016 - Tienhoven, Nederland

De organisatie waar ik mijn stage ga volgen is Stichting Kinderhulp Ghana.

De stichting verleent hulp in een gebied van ongeveer 1000 km² in de provincie Brong-Ahafo. In het centrum van dit gebied ligt de plaats Nsoatre van waaruit de hulp wordt gecoördineerd. In Nsoatre bevindt dus mijn verblijf en hier zal ik 15 weken actief bezig zijn.

Er zijn 6 speerpunten in de hulpverlening :

1. Opvang van kansarme kinderen
  2. Weeshuis
  3. Onderwijs
  4. Schoon drinkwater
  5. Gezondheidszorg
  6. Hulp aan de bevolking

Voor toelichting van deze speerpunten kun je naar mijn foto's gaan. In de folder staat meer uitleg en informatie.

Nog niet zo heel lang geleden is er een nieuw project gestart. Er is voor de gehandicapte kinderen een opvang gekomen. In Ghana is het niet vanzelfsprekend dat kinderen met een handicap de juiste zorg kunnen krijgen, het is een vloek. Meestal verlaat vader het huis omdat hij zich schaamt voor zijn kind. Moeder blijft dus alleen achter. Maar wat doe je dan? De acties van moeders verschillen ; kind bij opa en oma achterlaten, kind achterhouden zodat niemand erachter komt, of nog veel erger : het kind vermoorden. En dat klinkt hard.. Toch is het zo.

Gelukkig heeft Stichting Kinderhulp Ghana zich hiervoor ingezet en is er nu de mogelijkheid om deze kinderen een dagopvang te bieden.

Tijdens mijn stageperiode wil ik mij vooral richten op de gehandicapte kinderen. In Nederland kunnen wij zoveel, met de juiste materialen. Ik ben benieuwd waarmee ik het in Ghana moet doen, maar ik ga er het allerbeste van maken. Elk stapje, woordje, spelletje of noem het maar, zijn het begin van een ontwikkeling, en daar doe ik het voor.

Het zal misschien ook wel even schrikken zijn. Want ik heb geen idee wat ik kan verwachten. Misschien valt het juist reuze mee. Ik ga het meemaken, met een zo open mogelijk gedachte zie ik een hele mooie stageperiode tegemoet komen!

1. Jannie Vonk:
    Femke,
    Petje af voor wat je gaat doen.
    Beste om er idd zo blanco mogelijk in te gaan. Denk dat je hele mooie maar ook zware tijden gaat meemaken. Hou je haaks.
  2. An:
    17 augustus 2016
    Onze Fem gaat mooie avonturen beleven!
    Heel veel plezier in Ghana met al die prachtige kinderen, geniet maar veel van ze!
  3. Ineke:
    17 augustus 2016
    Hoe trots kun je zijn op zo'n kanjer!!
  4. Marja:
    21 augustus 2016
    Nog 2 daagjes te gaan meid, spannend!!!! Heel veel plezier en succes met het project.
  5. Esther:
    22 augustus 2016
    Succes Femke...je gaat mensen daar ontzettend gelukkig maken, waardoor jij er ook gelukkig van word...<3 <3 <3 xxx
  6. Marjolein:
    22 augustus 2016
    Heeeeel veel plezier daar in Ghana.
    Zal je vreselijk missen lieverd.
    We houden veel contact.
    dag lieverd hou van je
  7. Kiara:
    22 augustus 2016
    heel veel suc6 I ❤ you en ik ga je heel erg veel missen.