De eerste schoolweek 12-09 / 16-09

18 september 2016 - Nsuatre, Ghana

Op maandag hebben Kay en ik nog één keer Oma's Dining Hall geveegd en gedweild. Alweer? Ja alweer, een paar jongens slapen namelijk 's nachts op de tafels en nemen viezigheid mee naar binnen. Dus het was weer lekker schoon! Er waren ook wat medewerkers aanwezig die de lokaaltjes aan het schoonmaken waren. We hebben ze hierbij geholpen.

Dinsdagochtend om 07:00 uur stonden we wakker en fris buiten. Maar wat bleek; geen kinderen..
De eerste week is namelijk niet zo belangrijk. Er word vooral gespeeld en opgeruimd. De kinderen kwamen pas rond een uur of 09:00, en dan waren ze er nog niet eens allemaal.

Kay en ik gingen rond 09:00 uur weer terug naar het speelterrein. Allemaal kindjes die lekker aan het spelen waren, buiten en binnen. We hebben wat rondgelopen en kennis gemaakt met wat medewerkers. De kindjes konden zichzelf prima vermaken!

In de keuken werd een mega pan met rijst klaargemaakt voor de lunch. Alle kinderen en medewerkers eten hiervan dus moet er natuurlijk wel genoeg zijn.

Ook hebben we die dag kennis mogen maken met Isaac. Een gehandicapt jongetje dat verzorgt wordt door zijn oma. Helaas spreekt oma geen Engels en Isaac kan niet praten, dus het wordt nog uitvogelen hoe we gaan communiceren. De ruimte voor de gehandicapte kinderen is wel erg mooi!

We wisten die dag niet goed wat we konden doen, we voelden ons nutteloos. De kindjes vermaakten zich wel en er was verder nog niks te doen voor ons. We zijn maar weer terug gegaan naar ons verblijf en hebben aan school gewerkt.

Dag 2 op de Day Care verliep gelukkig een stuk beter!
De kindjes waren heel enthousiast toen ze ons zagen. Kay en ik waren gelijk omringd en konden eigenlijk niet meer weg komen. Iedereen wilde ons wel even aanraken, ze duwden elkaar er zelfs voor aan de kant! We hebben liedjes met ze gezongen, dansjes gedaan en van de speeltoestellen laten gaan.

Ook zijn we even bij de hele kleintjes (1,5-3jaar) wezen kijken maar dat vonden zij niet zo leuk. 1 meisje begon hysterisch te huilen (nou weet ik dat ik niet de knapste ben, maar zó lelijk?!) en daarom zijn we maar weer gauw weggegaan. Bij Isaac was alles prima! Hij is een onwijs vrolijk jongetje en vindt het erg leuk om contact met anderen te hebben merkte ik.

Rond het middageten werden de bordjes voor de kleintjes al klaargezet. De andere kinderen van de Day Care kwamen klasje voor klasje naar Oma's Dining Hall om in een rij te gaan staan. Ze kregen vervolgens allemaal een bordje met rijst. Zodra iedereen zat (die dag waren zo'n 100kids aanwezig) werd er gebeden en konden ze beginnen met eten. Het ging wel vlot moet ik zeggen. Hap hap en klaar. Misschien is dat wel het enigste wat snel verloopt in Ghana! :p

Vervolgens werd er opgeruimd en de kindjes gingen terug naar hun klasje. Sommigen spelen, anderen rusten uit totdat ze weer worden opgehaald om naar huis te gaan.

Donderdag was even lastig.. we voelden ons toch nog steeds wat nutteloos omdat er niks te doen was. De medewerkers dachten dat wij een lerarenopleiding doen en we dus de kindjes les gaan geven. Ze waren erg verbaasd om te horen dat wij voor iets heel anders studeren.
Nadat ik weer wat moed ingesproken had gekregen van mn lief ging het al beter! Ik heb me erbij neergelegd dat er weinig te doen is en dat ik het beste ervan ga maken.

Nog 4 weken en dan zit ik alweer op de helft!!

Ik blijf het allemaal positief zien, hoe lastig dat soms is. Maar het woord opgeven komt niet voor in mijn woordenboek dus ik ga gewoon door!

Vrijdag was de laatste dag. Ik vond het al een stuk leuker. Met een goed gevoel ging ik 's ochtends naar de kinderen toe die weer heerlijk aan het spelen waren. Deze dag heb ik mij vooral bezig gehouden met de kleintjes. Het was nog best leuk!!
Één jongetje heeft al meteen mijn aandacht getrokken, Paris. Hij heeft duidelijk een beperking maar hier wordt verder weinig tot geen aandacht aan besteed. Ik ga de komende tijd maar eens brainstormen wat ik voor / met het ventje kan doen.

Met een tevreden gevoel ben in het weekend ingegaan en kijk ik uit naar de eerste échte schoolweek!

Foto's volgen nog!

1. Sanne:
    18 september 2016
    Je bent zó ontzettend goed bezig! Je maakt er ondanks alle omstandigheden en tegenvallers een heel mooi avontuur van.
    Ik ben trots op jou!
  2. Mechteld:
    18 september 2016
    Hai mooi om te horen dat het wat beter gaat. Het gaat vaak ook om de kleine dingen, verwacht geen grote veranderingen . Je doet je best en daar gaat het om. Richt je op 1 of 2 kindjes , probeer dat wat voor te betekenen .ik denk dat dat al heel wat is.
    Je krijgt de groetjes van jeannet de jong
    Groetjes mechteld
  3. Ike:
    18 september 2016
    Hoi lieverd, sorry dat ik nog niet eerder iets heb gestuurd, maar ik lees al je verhalen en ben echt super trots op je hoe je het allemaal doet en op je af laat komen! Ik weet zeker dat je hoe dan ook iets betekend voor de kids daar en dat je hun kleine leventjes nu al mooier maakt met je aanwezigheid! Hou van je en wacht vol verwachting op je volgende verhalen! Hele dikke kus van Thies en ons
  4. Jantiene:
    18 september 2016
    Fijn dat het nu toch echt gaat beginnen waar jullie voor gekomen zijn. Vind het fantastisch zoals jullie met de situatie omgaan en ook wij zijn trots op jullie. Groetjes van ons allemaal.